Typy automatických převodovek
Hydraulicky ovládaná automatická převodovka
Tyto automatické převodovky využívají ke svému chodu pouze hydraulické a mechanické elementy. Vetšinou se tyto převodovky vyskytují ve vozech staršího data výroby mají vetšinou do 4 rychlostí. Ke svému ovládání využívají mechanické spojení lankem od plynu na ovládací ventil, odstředivý regulátor který je umístěn na výstupní hřídeli a reguluje tlak podle otáček hřídele a dále podtlakový regulátor který je spojen se sáním motoru kterým se zjištuje zátež. S motorem bývají spojeny hydrodynamickou spojkou bez přemostění. Jejich výhodou je jednoduchost, nenáročnost, nevýhodou nehospodárnost provozu má totiž velké ztráty.
Elektronicky regulovaná automatická převodovka
Na rozdíl od hydraulicky ovládané automatické převodovky, zde elektronika přebírá veškerou regulaci, odstředivý regulátor, podtlakový regulátor a ovládací lanko od plynu jsou nahrazeny regulačním systémem s řídící jednotkou, kdy z hodnot zátěže motoru otáček vstupní a výstupní hřídele a pozice sešlápnutí plynu vypočítavá správné okamžiky zařazení. Tyto automatické převodovky bývají s motorem spojeny hydrodynamickou spojkou s přemostěním, kdy se v určtých podmínkách jízdy, většinou na poslední rychlosti, přemostí hyrdaulické spojení měniče kvůli zvýšení hospodárnosti a účinnosti převodovky.
Plně elektronicky ovládané automatické převodovky
Tyto automatické převodovky využívají ke své činnosti plné elektronické řízení, jsou vybaveny elektrickými solenoidy, které ovládají jak hodnoty tlaků, tak i řazení jednotlivých stupňů. U této automatické převodovky je většinou pro řidiče mimo automatického režimu doplněno o funkci manuálního ovládání zmáčknutím příslušného tlačítka nebo posunutím páky /obchodní označení dle výrobce tiptronic, steptronic atd./. Řídící jednotky jsou vybaveny autoadaptivními programy kdy se přizpůsobuje řazení stylu jízdy řidiče a opotřebení mechanických částí. Tyto automatické převodovky jsou spojeny s motorem hydrodynamickou spojkou s přemostěním, která bývá v činnosti už od druhé rychlosti a eliminuje tak velkou měrou ztráty výkonu a účinnosti.Tyto převodovky mají většinou minimálně 5 rychlostí /u nových aut již 6-9/.
Mechanické se dvěma spojkami (DSG)
Tyto automatické převodovky konstrukčně podobají manuální převodovce. Nacházejí se zde hydraulické přesuvníky a systém dvou spojek kdy jedna spojka ovládá sudé rychlosti a druhá liché. Při zařazené rychlosti je již přesuvníkem předřazená další rychlost, v momentě řazení vlastně jen jedna spojka vypíná zařazenou rychlost a druhá spojuje předřazenou. Všechno toto obstarává elektronicky řízená hydraulická jednotka. Jejich předností je rychlá akceschopnost řazení a velká hospodárnost provozu.
Variátorové automatické převodovky /CVT ECVT MULTITRONIC/
Tyto převodovky nemají planetové soukolí, toto je nahrazeno dvěmi kuželovými řemenicemi a ocelovým článkovým řemenem. Oddalováním a příbližováním čelních ploch řemenic se dosahuje plynulé změny převodu. Někdy se těmto převodovám říká také bezstupňové, je to dáno tím že v podstatě žádné stupně nemají řazení probíhá bez změn otáček motoru plynule. Jejich výhodou je hospodárnost provozu, plynulost řazení, ale jejich největší nevýhodou je jejich vysoká míra poruchovosti a následné nákladné opravy oproti jiným typům automatických převodovek.
Mechanické s robotickým ovládáním
V podstatě jde o mechanickou převodovku s klasickou spojkou, osazenou elektrohydraulickými servomotory kde servomotory přejímají za řidiče práci. Ovládají tedy spojku a řadící tyč převodovky. Tyto převodovky /resp.ovládání/ většinou bývají neopravitelné. Pro komfort řazení jsou z mého pohledu ze všech automatických převodovek nejhorší. Mají opravdu pomalou akceschopnost řazení, řazení probíhá za přerušení toku výkonu v průběhu zařazení.